Kuninkaallisessa Turun
akatemiassa (Kongliga Akademien i Åbo) ilmestyi vuosina 1642–1828 noin 4433
väitöskirjaa tai opinnäytettä. Yksi näistä on Erik Casténin vuonna 1754
kirjoittama maisterintutkielma Historisk och oeconomisk beskrifning öfwer Cajanaborgs län (Historiallinen ja
taloudellinen kuvaus Kajaanin läänistä).
Erik Castrén syntyi
vuonna 1732 Paltamossa, valmistui ylioppilaaksi Turussa vuonna 1748 ja suoritti
filosofian maisterin tutkinnon vuonna 1754. Pappisvihkimyksen jälkeen hän
palasi vuonna 1755 syntymäkuntaansa kirkkoherran apulaiseksi ja jatkoi urallaan
Pohjois-Suomessa.
Kun jokin aika sitten
löysin Kansalliskirjaston digitaalisen aineiston joukosta paikallishistorioita käsittelevät opinnäytteet, päätin silkasta ammatillisesta uteliaisuudesta
ryhtyä työhön ja kokeilla, onko 1750-luvun tieteellinen teksti ymmärrettävissä
nykyruotsin pohjalta. Tuloksena syntyi tämä katkelma Erik Castrénin työstä.
Suomennos alkaa tutkielman sivulta 8 eli luvusta 4 ja sisältää vain luvut 4, 5 ja 6. Tarkoitus on kuitenkin jatkaa suomennosta, kun aikataulut
sen sallivat, sillä tutkielma sisältää myös mielenkiintoisen jättiläistarinan Kainuusta, tietoja Kajaanin linnan vaiheista sekä kuvauksen seudun asukkaiden ulkonäöstä ja luonteenlaadusta.
En ole pyrkinyt
suomennoksessa kovin vakavasti tyylilliseen vastaavuuteen, sillä uskon, että
nykylukija arvostaa enemmän viestin välittymistä kuin vanhahtavaa kieltä ja
lauserakennetta.
Tutkielma alkaa juhlallisesti sanoilla Jeesuksen nimessä. Kuva: Kansalliskirjaston digitoitu aineisto |
Ei käy kieltäminen, että samoin
kuin koko Pohjanmaata ovat ammoisina aikoina asuttaneet lappalaiset, myös tämän
seudun varhaisimmat asukkaat ovat epäilemättä olleet lappalaisia. Sen voi
varmuudella päätellä heidän jälkeensä jättämistä kylän- ja järvennimistä, kuten
Katterma, Mikittä, Luajärvi (Luajerfwi) ja Lappajärvi (Lappajerfwi). Tätä
väitettä tukee myös se, että asukkaat vieläkin saavat elantonsa esimerkiksi
metsästyksestä ja eläinten pyynnistä, paljolti samoilla keinoilla kuin
lappalaiset. Kuusamon Lappiin rajoittuvassa kyläkunnassa on ikimuistoisista
ajoista hoidettu kesyjä peuroja, joita asukkaat lappalaisten tavoin käyttävät
juhtana halutessaan helpommalla taittaa taivalta. Mutta milloin ja miksi
lappalaiset ovat tämän seudun jättäneet ja oletetusti siirtyneet Kuusamoon,
siitä ei ole luotettavaa tietoa.
Sittemmin tänne juurtunut
kansa polveutuu Savosta ja Karjalasta, mikä voidaan osoittaa asukkaiden
mukanaan tuomien suku- ja lisänimien, heidän murteensa ja pukeutumisensa avulla
sekä karjalaisten runojen avulla. Lisäksi muistiinmerkintämme osoittavat
kuningas Kustaa Vaasan mitä kunniakkaimman määräyksen tuoda seudulle
uudisasukkaita Karjalasta ja Savosta sekä rannikolta. Määräyksen uudisti
vuorostaan kuningas Kaarle IX, ja niin seutu sai entisestään lisää asukkaita
Karjalasta ja Savosta.
Tavallinen kansa näillä
main kertoo vanhaa tarinaa niin kutsutusta Metelinväestä eli rosvojoukosta,
joka aikoinaan on näissä metsissä ja erämaissa elellyt. Monin paikoin kuuluu
täällä olevan maassa suuria kuoppia eli luolia, joissa nämä ryövärit ovat asustaneet
ja piileskelleet ja joista käsin ovat käyneet ryöstämässä ja murhaamassa kenet
milloinkin ovat sattuneet kiinni saamaan. Seudun asukkailla ei kuitenkaan ole
pienintäkään tietoa siitä, minkä sortin väkeä rosvot ovat olleet tai milloin ja
miten kauan he ovat tekojaan tehneet ja tällä tavoin piileskelleet.
Lappalaisten jälkeläisiä he eivät kuitenkaan ole olleet eivätkä myöskään
venäläisiä, vaan kuten itse nimestä Metelinväki
voi kenties päätellä, ovat he olleet kapinanlietsojia, jotka Suomessa nousivat
kuningas Kaarle IX:ttä vastaan, kun tämä syrjäytti kuningas Sigismundin.
Minulle on myös kerrottu, että Muhoksen kirkosta etelään, Oulun ja Limingan
pitäjien rajalla, on vieläkin jäänteitä harmaakivestä muuratusta, linnoituksen
kaltaisesta muurista, jonka sisällä tämä Metelinväki on tarinan mukaan pitänyt
majaa. Mäkeä eli kukkulaa, jolla linnoitus on sijainnut, kutsuvat paikalliset Metelinvaaraksi. Sotkamon pitäjässä puolestaan
on mäki, jota kutsutaan Metelinmäeksi
ja jolla nämä ryövärit ovat vuosikausia piileskelleet. Loppujen lopuksi
asukkaat olivat kuitenkin yhdistäneet voimansa, etsineet ryöväreitten luolat ja
pesät sekä hävittäneet nämä yhdettömiin.
***
Kajaanin
lääni sijaitsee Pohjanmaan pohjoisosassa ja käsittää Kajaanin kaupungin sekä Paltamon ja Sotkamon pitäjät. Näihin kuuluu varsin laajoja erämaita, jotka
suurelta osin ovat asumattomia ja tuottamattomia. Aluetta rajoittaa idässä,
etelässä ja lounaassa maanselkä, joka
erottaa alueen idässä Venäjästä, etelälounaassa Karjalasta sekä etelässä ja lounaassa
Savosta eli Kuopion ja Iisalmen pitäjistä. Tältä maanselältä saavat alkunsa
lukuisat purot ja virrat, joista osa virtaa ensin Kajaanin lääniin, sitten Oulujärveen
ja sieltä eteenpäin Pohjanlahteen, osa itään Venäjälle kohti Venäjän Kemiä ja
Vienanmerta, osa etelään ja kaakkoon Pielisjärveen sekä osa etelään ja
lounaaseen Iisalmen järveen (Idensalmi träsket). Myös rajankäynti tämän läänin
ja edellä mainittujen naapureiden kanssa perustuu pääasiassa vesireitteihin, ja
aivan erityisesti Venäjän kanssa, sillä venäläiset ovat uutterasti poistaneet
ja raivanneet melkeinpä kaikki vanhat rajamerkit ja samalla tunkeutuneet
vuoroin yhdelle, vuoroin toiselle metsäseudulle.
Tässä läänissä on useita
korkeahkoja ja varsin pitkänomaisia mutta myös matalahkoja vuoria ja mäkiä,
hiekkaharjuja, kukkuloita ja kumpareita. Enimmäkseen seutu on kuitenkin litteää
ja tasaista, ja korkeimmiltakin kukkuloilta löytyy sellaista maata, jonka voi
raivata ja muokata pelloksi. Myös siellä täällä esiintyvät kiviset mäet ja
kiviröykkiöt voisi raivata viljelymaaksi. Monin paikoin esiintyy kuivia
hiekkanummia (joilla toki on runsaasti tukkipuuta), alavaa maata ja laajoja,
paikoin varsin hetteisiä soita, jotka tuottaisivat suurta hyötyä, jos ne asiaan
kuuluvasti raivattaisiin. Likipitäen puolet seudun alasta vievät lukuisat
järvet, jotka purkavat vetensä Oulujokeen, sekä lukemattomat lammet, joilla ei
ole minkäänlaisia laskuojia.
***
Seudun ilmanala on raitis
ja terveellinen. Tämän osoittaa erityisesti se, että seudulta löytyy lukuisia
vanhuksia iältään seitsemästäkymmenestä kahdeksaankymmeneen. Paltamon pitäjässä
on kaksi talonpoikaa, joista toinen kuuluu saavuttaneen 113 vuoden ja toinen 99
vuoden iän. Molemmat ovat vielä varsin terveitä ja reippaita. Jälkimmäisellä on
elossa yhdeksänkymmentä lasta ja lastenlasta, ja kertoman mukaan hänen vaimonsa
kuoli vain kahdeksan vuotta sitten kahdeksankymmenen ja muutaman vuoden iässä.
Heidän ravintonsa ei juuri eroa muiden ravinnosta muutoin kuin että he ovat
aina eläneet joltisesti vauraudessa ja ovat myös katovuosina saaneet satoa
hengenpitimikseen joutumatta näin ollen elämään pelkällä parkkileivällä. Kuten
lähes kaikki näillä seuduilla, he myös pitävät kovin maidosta, josta kesäisin
säästetään suuri osa talveksi niin, että säästäväiset taloudet harvoin jäävät
ilman hapatettua maitoa.
Vilutautia ei näillä
seuduin tiettävästi esiinny, mutta sen sijaan kuumetauti sekä pistos ovat hyvin
yleisiä ja kaatavat aika ajoin paljon väkeä.
Selvä todiste seudun
terveellisestä ilmanalasta on asukkaiden sievoinen lisääntyminen, jota ei käy
kiistäminen, jos verrataan vanhoja aikoja uuteen aikaan. Sanoinkuvaamattoman
ankarina katovuosina 1695, 1696 ja 1697 kärsi tämä seutu nälänhätää, josta
Pohjanmaan tälle osalle jäi kipeät tuntemukset ja joka karsi suuren osan
väestöä. Sittemmin varsinkin vuosina 1716 ja 1717 ryssä murhasi ja vei mukanaan
niin paljon väkeä, että vuonna 1725 oli näissä pitäjissä henkikirjojen mukaan ainoastaan
1243 henkeä. Sen jälkeen on väkimäärä 28 siunatun vuoden aikana kasvanut 2833
henkeen, kuten viimeinen, vuoden 1753 henkikirja osoittaa. Tämä siitäkin
huolimatta, että varsinkin edellisten katovuosien 1731, 1737, 1739, 1740, 1741
ja 1742 täältä lähti paljon väkeä rannikolle. Myöskään vanhoja ja nuoria ei ole
merkitty henkikirjaan.
Ote vuoden 1725 henkikirjoista. Kuva: Kansalliskirjaston digitoidut aineistot |
Ote vuoden 1753 henkikirjoista. Kuva: Kansalliskirjaston digitoidut aineistot |
Vaikka väestönkasvu on
lyhyessä ajassa ollut huomattavaa, on hyötyisää väkeä vielä valitettavan vähän.
Ainakin kaksi kertaa nykyistä enemmän mahtuisi väkeä tälle laajalle seudulle.
Aluksi työtä riittäisi maan raivaamisessa, minkä jälkeen voitaisiin ryhtyä
muokkaamaan kaikkialla levittäytyviä soita sekä muuten parantamaan ketoja,
sillä vain harvassa paikassa peltoa voidaan muuten ottaa viljelykseen. Näin
elantonsa saisi täällä paljon nykyistä suurempi väkimäärä.
Lähteet:
Kansalliskirjaston
digitoidut aineistot, Historisk och oeconomisk beskrifning öfver
Cajanaborgs-län (http://urn.fi/urn:nbn:fi:fv-12708)
Yrjö Kotivuori,
Ylioppilasmatrikkeli1640-1852: Erik Castrén. Verkkojulkaisu 2005 <http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=7435>.
Luettu 15.5.2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti